vrijdag, oktober 06, 2006

Het Loofhuttenfeest begint

Toen ik vanmorgen door het venster keek zag ik dat mijn Joodse buren deze vreemde constructie op hun dak hadden gezet. Wat is me dat nu weer? vroeg ik me af, maar toen viel mijn shekel. Vandaag begint de Soekot of het loofhuttenfeest. Zeven dagen lang wordt herdacht dat de Joden veertig jaar lang in de Sinaï-woestijn rondtrokken en al die tijd verbleven in hutten. Daarom bouwen de joden nu nog altijd zelf een hut of een soeka in hun tuin (of op hun dak als ze geen tuin hebben) waar ze hun maaltijden in moeten opeten en eigenlijk feitelijk ook in moeten overnachten. Het dak van de hut moet van plantaardig materiaal zijn en de hut wordt verder versierd met vruchten en groenten. Als u nog geen plannen hebt voor vanavond, dan kan u bijvoorbeeld ook eens een loofhut bouwen en er vannacht in gaan slapen.

Geen opmerkingen: